Algemene ledenvergadering Wijkvereniging Hoep Zuid 30 september 2024
Aanwezig van het bestuur en de activiteitencommissie: Jaap Muller (voorzitter), Lea de Vries (secretaris), Karen Dorpmans (penningmeester), Erwin Tol (lid), Karin van Lavieren (websitebeheerder) en Thea Tuinsma (activiteitencommissie).
Aanwezige wijkbewoners en belangstellenden: Willem Kroon, Hans Heus, Janneke Doesburg, Petie van den Brink, Maryse Severens, Rik Janssen, Ruud Bakker, Ben Schilder, Frank Okhuijzen, Cassandra Eijkenboom, Linda Welboren en Chantal Ruckert (vestigingsdirecteur van Vonk).
Afwezig met bericht: Wil Arendonk, Theo van Hees, Margreet Brugman, Jan Steenis, Wim en Marry Wisman, Anton Munniks (gemeente) en Margreet Zonneveld (gebiedscoördinator).
1. Opening.
De voorzitter opent de vergadering en heet iedereen welkom. Hij stelt het bestuur en de activiteitencommissie voor. Chantal Ruckert (vestigingsdirecteur van Vonk) stelt zichzelf voor. Zij geeft aan dat er een goed contact is tussen bestuur en school.
2. Mededelingen.
In 2023 en in 2024 (tot september) hebben de volgende activiteiten plaatsgevonden:
- Elke tweede vrijdag in de maand (behalve in de maanden juni, juli en augustus): Klaverjassen.
- Maart 2023: Lasergamen.
- April 2023: Paaseieren zoeken.
- Juli 2023: Wijkontbijt en verbindingsloop.
- November 2023: Retrogamedag.
- Maart 2024: Paaseieren zoeken.
- Juni 2024: Wijkfeest 30-jarig bestaan.
De volgende activiteiten vinden nog plaats in 2024:
- Retrogamedag: 3 november.
- Klaverjassen: tweede vrijdag van oktober, november en december.
3. Ingekomen stukken.
De ingekomen stukken zijn:
- In februari 2024 heeft het bestuur een enquête bij de bewoners in de brievenbus gedaan. Lea de Vries geeft een toelichting (zie bijlage).
- Er is contact geweest met de gemeente over de duurzaamheid van de wijk. Onze wijk komt nog niet in aanmerking voor aanpassingen omdat de wijk niet oud genoeg is. De huizen moeten dan in energielabel D tot en met G vallen.
4. Notulen ALV 25 september 2023.
De notulen worden goedgekeurd.
5. Verslag kascommissie door Jan Steenis en Willem Kroon.
Het verslag is goedgekeurd. Willem Kroon merkt op dat het boekjaar ook een kalenderjaar zou kunnen zijn.
6. Financieel verslag en begroting door de penningmeester.
Karen Dorpmans (penningmeester) geeft uitleg bij het financieel verslag en de begroting. Volgend jaar zullen de uitgaven hoger zijn i.v.m. het wijkfeest.
Het valt op dat de uitgaven van het bestuur vrij laag zijn.
Jaap bedankt Willem Kroon en Jan Steenis van de kascommissie. De nieuwe leden van de kascommissie voor het volgende jaar zijn Jan Steenis en Rik Janssen.
7. Wijzigingen in het bestuur.
Karin van Lavieren is gestopt met de activiteitencommissie, zij blijft wel de website beheren. Maryse Severens is gestopt als bestuurslid. Het bestuur heeft eerder al officieel afscheid van hen genomen.
8. Aanmeldingen voor het nieuwe bestuur.
Tijdens het wijkfeest hebben de volgende mensen aangegeven dat ze belangstelling hebben voor een functie binnen het bestuur: Esther Redecker en Frank Okhuijzen voor de activiteitencommissie, Cassandra Eijkelenboom en Linda Welboren voor het bestuur en Margreet Brugman heeft zich aangemeld als vrijwilliger.
9. WVTTK/Rondvraag.
De volgende punten komen ter sprake:
- Linda Welboren: Kunnen de notulen van de ALV ook op papier bij de bewoners worden bezorgd?
Lea de Vries geeft aan dat er onder de bewoners van de wijk een brief is verspreid waarin stond dat mensen konden aangeven of ze alle berichten van de wijkvereniging niet alleen via de mail maar ook op papier wilden ontvangen.
- Willem Kroon: De wijk wordt ouder waardoor er verzakkingen plaats kunnen vinden. Dit kan schade aan leidingen etc. geven.
Jaap Muller geeft aan dat de gemeente per wijk kijkt wat noodzakelijk is. Hij nodigt Willem Kroon uit voor het veldbezoek van 2025.
- Chantal Ruckert: Zij heeft haar contactgegevens aan het bestuur gegeven. Als er aandachtspunten zijn die belangrijk zijn voor Vonk dan kunnen deze via het bestuur aan haar worden doorgegeven.
- Hans Heus: Een aandachtspunt voor de veiligheid van de wijk is de rotonde aan het eind van de Binnenhof. Er zijn automobilisten die de rotonde verkeerd nemen. Dit geeft problemen voor de bewoners.
- Rik Janssen: Goed om te horen dat de gemeente meedenkt over de veiligheid van de wijk.
10 Afsluiting.
De voorzitter sluit af, bedankt iedereen voor zijn aanwezigheid en nodigt de aanwezigen uit voor een drankje.
Bijlage: Verslag enquête Wijkvereniging Hoep Zuid, voorjaar 2024
In het voorjaar van 2024 is er op alle adressen in de wijk Hoep Zuid een enquête bezorgd. Deze enquête kon schriftelijk of online worden ingevuld en bevatte vragen over hoe de bewoners de wijk ervaren. Onder andere stonden er vragen in over de inrichting van de wijk, verkeersveiligheid, het ervaren van overlast m.b.t. geluid of jongeren en hoe het wonen in de wijk in het algemeen bevalt.
De enquête is door 140 respondenten ingevuld, waarvan 99 lid zijn van de wijkvereniging (71% van het aantal respondenten).
Aantal respondenten per straat:
Straatnaam | Aantal respondenten | Aantal respondenten in % |
De Boog | 42 | 30% |
De Dreef | 26 | 19% |
Oostersingel | 13 | 9% |
De Binnenhof | 12 | 9% |
Het Schip | 11 | 8% |
Westersingel | 11 | 8% |
De Tuinen | 10 | 7% |
Florastraat | 6 | 4% |
De Boomgaard | 5 | 4% |
De Zuidgaard | 3 | 2% |
De Verbinding | 1 | 1% |
Dit verslag geeft enkele hoofdpunten uit de enquête weer met daarbij een aanvulling op welke punten gedurende de zomer al actie is ondernomen door (bestuurs)leden.
Vraag 1 Inrichting en groenvoorziening:
Deze vraag gaf keuzemogelijkheden m.b.t. herinrichting van bestaande groenstroken in de wijk.
Een meerderheid van de respondenten, ruim 1/3 deel, gaf aan zeker gebruik te maken van vergroening, zoals een voedselbos. 2/3 deel van de respondenten koos voor verschillende andere mogelijkheden, zoals het gebruik maken van sport en spel, bankjes, speeltoestellen, etc.
Vraag 2 Ervaren van overlast:
Overlast van jongeren:
Bijna de helft van de respondenten heeft soms last van overlast, met name respondenten van De Boog, De Dreef en Westersingel. 30% heeft nooit last van jongeren.
Het bestuur van de wijkvereniging heeft contact met Vonk over de aanpak van overlast van jongeren tijdens de schooltijden. School zet tijdens de pauzes surveillanten in en daarnaast werken zij samen met de wijkagent en jongerenorganisatie LINK Hollands Kroon – LINK Jongerenwerk om overlast te beperken.
Overlast van snelheid die gereden wordt door auto’s:
De volgende antwoorden zijn gegeven:
36% soms/ 25% regelmatig en 15% vaak. Er wordt vaak overlast ervaren door bewoners van De Boog en De Dreef.
Overlast van geparkeerde auto’s:
De volgende antwoorden zijn gegeven:
31% nooit, 34% soms, 11% regelmatig en 15% vaak. Er wordt vaak overlast ervaren door bewoners van De Boog en De Dreef.
M.b.t. de verkeersveiligheid in de wijk is overleg geweest met Gemeente Schagen, door een lid en bestuurslid van onze wijkvereniging. Er heeft een bezoek aan de wijk plaatsgevonden waarin een aantal verkeerssituaties en de inrichting in de wijk zijn geobserveerd door een beleidsmedewerker van de gemeente. Naar aanleiding daarvan is door de gemeente een voorstel gemaakt om situaties in de wijk te verbeteren m.b.t. de ervaren overlast. Onder andere de volgende maatregelen zijn voorgesteld: het plaatsen van meer verkeersplateaus (De Boog) en het creëren van wegversmallingen met plantenbakken/ groen (De Dreef) om de snelheid van auto’s te verlagen; een parkeerverbod en aanbrengen van parkeervakmarkeringen (einde van De Dreef, bij Het Schip); verbreden van het voetpad langs de speelstrook tussen de Westersingel en De Boog (sluiproute voor fietsers richting het gezondheidscentrum).
Het voorstel is besproken in een bestuursvergadering en met een aantal suggesties teruggestuurd naar de gemeente. Naar verwachting en afhankelijk van budgetmogelijkheden, zal in 2025 vanuit de gemeente actie ondernomen worden om een en ander aan te passen.
Overlast geluid omwonenden:
De volgende antwoorden zijn gegeven:
59% nooit en 26% soms.
Overlast vandalisme:
De volgende antwoorden zijn gegeven:
55% nooit en 29% soms.
Vraag 3 en 4 Het wonen in de wijk en suggesties voor verbeteringen:
De wijk wordt positief ervaren in o.a. rustig, kleinschalig, centrale ligging, vriendelijke buurtbewoners.
Suggesties voor verbeteringen, welke passen bij de taken van de wijkvereniging, nemen wij mee in onze bestuursoverleggen om, waar mogelijk, actie te ondernemen richting o.a. Gemeente Schagen.
Bij alle vragen kon door de respondenten een toelichting worden gegeven.
Verder zijn in de enquête een aantal vragen gesteld over onze wijkvereniging en waar interesses liggen voor activiteiten vanuit de wijkvereniging. Uit de antwoorden komt naar voren dat wij als een actieve wijkvereniging worden gewaardeerd.
De suggesties voor activiteiten nemen wij mee in onze bestuur overleggen.